måndag 13 april 2009

Stora Obehag

I morse när jag vaknade hade jag ingen aning om att jag skulle dras in i en så hemsk historia som denna. Jag låg kvar i sängen en stund och försökte vakna till och bli lite piggare, jag mindes kvällen som varit och började fundera på om inte det snart är dags att lägga om livsstilen snart, man kan inte sitta med sina vänner och dricka kaffe ute med levande ljus till klockan elva på kvällen. Jag slog undan tanken och masade mig upp ur sängen och in på badrummet för att borsta tänderna, än så länge var dagen som den brukar, det var inte förrän jag kom över till den gula villan som konstiga saker började hända. Utanför fönstret satt en fågel i ett träd, en sort jag aldrig sett förut, letade fram fågel boken och tittade om jag kunde hitta den konstiga lilla fågeln. Efter 10 minuters letande kunde jag konstatera att den inte fanns med i boken. Kom att tänka på en annan fågel som jag såg utanför min balkong för några dagar sedan så jag slog upp boken ytterligare en gång för att se om den fågeln kunde finnas med, det gjorde den men det konstiga var att den ska inte finnas här. Vad är detta tänkte jag för mig själv. Kan det vara så enkelt att dom båda navigerat fel och hamnat här.

Jag hällde upp en kopp kaffe och tog en bit mjuk pepparkaka som farmor bakat, satte mig vid bordet i köket ihop med min far. Vi började diskutera fåglarna men kom inget längre än till teorier om vad dom var för någon sort. Min far frågade mig om vi skulle ta en promenad och jag tyckte det lät som en bra ide, så jag gick hem bytte skor, hämtade en jacka och kamera. Vi satte oss i bilen och åkte mot Sulvik. Min far hittade en avtagsväg där vi parkerade bilen. Vi låste bilen och travade helt planlöst in i skogen men redan efter någon minut gjorde jag ett makabert fynd.

Nere i ett dike hade någon kastat styckade kropps delar, Jag gjorde som jag lärt. Jag tog upp min kamera och fotade brottsplatsen och omgivningen. Vem eller vad var det som låg där, hona eller hane? Släppte lös hunden för att se om han kunde leda mig på nåt spår, jag var noga med att hålla koll så han inte kom för nära dom blodiga delarna. Eftersom jag inte hade med mig något förstorningsglas, gummi handskar och bevispåsar kunde jag inget mer göra just där. Vi gick en sväng för att kolla upp omgivningen och spårhunden hade hittat något, en bäverhydda.

Kan det vara så att det är en händigt lagd bäver som lärt sig hantera en kött såg och börjar stycka sina grannar? Eller skulle det kunna vara så att en ondskefull människa står bakom detta verk av onödigt våld och övergrepp? Jag tänkte på alla människor som samlats i kvarnen för att göra lite auktions fynd, dom är helt ovetande om det hemska som hänt bara någon kilometer ifrån dom, kommer dom förstå att skogen nu kan ses som en mycket farlig och skrämmande plats. Är det därifrån dom kommer, fåglarna?


Riv aldrig ner ett stängsel förrän du vet varför det sattes upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Get infected